De eerste stap in veel modellen voor verandermanagement, gaat vaak over het creëren van een gevoel van urgentie. Ook gaan verandermodellen er meestal vanuit dat de leiders van de organisatie leiding geven aan de verandering. Deze tijd echter vraagt om leiderschap van iedereen. Van jou, omdat je voelt dat het anders moet of zelfs al een idee hebt over wat er nodig is. Hoe klein of groot je idee ook, iedereen kan een verschil maken. Jij maakt elke dag keuzes. Doe je dat ook op basis van wat jij voelt dat klopt? Hoe creëer je jouw doorbraak als je iets wilt bereiken? Welke eerste stap zet je en wie heb je daar bij nodig? Doorbraakdenken kan helpen de urgentie te vergroten op wat jij in beweging wilt brengen of wanneer deze urgentie nog helemaal niet gevoeld wordt, de noodzaak zichtbaar te maken aan anderen.
Van A naar B?
Verandermanagement in organisaties is van oudsher over het algemeen gericht op een beweging van A naar B en op veranderen, waarbij B (deels) bekend is. Er zijn verschillende methodieken en stappenplannen om verandering goed te managen. Wanneer een organisatie, zowel haar bestuurders als de medewerkers, bereid zijn daarvoor ook de nodige aanpassingen te doen in werkwijzen en gedrag, dan is er geen doorbraak nodig en kan zo’n model ondersteunend zijn om duidelijk te krijgen waar we naartoe willen, hoe we dat moeten doen, dit te leren en dit langdurig te blijven ondersteunen met nieuwe werkwijzen. Maar over het algemeen laat verandering zich niet zo makkelijk ‘managen’.
Juist in deze onzekere tijden heeft niemand de wijsheid in pacht en kunnen we niet alleen naar leiders van organisaties kijken en van hen verwachten dat ze weten hoe de wereld er morgen uit ziet en wat daarom vandaag wijsheid is. Ook dient na B ook C zich al aan en lonken D en E aan de horizon. Of misschien zie jij al hoe de wereld eruit zou kunnen zien als we bij Z zijn. Kortom, we zullen de kracht van het collectief moeten gebruiken om samen te ontdekken hoe we de wereld van morgen beter vorm kunnen geven dan de wereld van vandaag en gisteren. De wereld overkomt ons namelijk niet, wij creëeren de wereld. Maar durf jij daarin ook jouw verantwoordelijkheid te nemen?
Van veranderen naar ontdekken
Doorbraakdenken is een werkwijze gericht op ontdekken in plaats van veranderen, namelijk door het lerend vermogen te activeren. Ontdekken, leren, groeien, verbinden en zo samen ontdekken wat er nodig is. Niet door het vooraf te bedenken, maar vooral door het te doen en nieuwsgierig te blijven naar wat wel en niet werkt. Als helder wordt wat er nodig is, dan kan traditioneel verandermanagement weer helpen om het succes op te schalen. En soms is dat niet eens meer nodig omdat het omslagpunt bereikt is. Anderen gaan simpelweg het voorbeeld volgen of de nieuwe manier helpen ondersteunen omdat ze zien wat het oplevert. Het doorleven van de nieuwe manier zorgt ervoor dat meer mensen van mening veranderen op basis van hun ervaring. Het werkt gewoon. Zo ontstaat duurzame verandering. Er wordt wel eens gezegd dat 70% van de veranderingen mislukt. Met doorbraakdenken ben je niet iemand of iets aan het veranderen, je leert met elkaar wat er nodig is. Als je dat eenmaal ervaart, dan wil je niet meer terug naar hoe het was.
Momentum creëren
Doobraakdenken volgens de BREAK aanpak is erop gericht het keerpunt voor een verbetering naar voren te halen door belemmeringen weg te nemen, en zo inzicht te geven in wat het effect is als je het anders doet. Doorbraakdenken gaat uit van de potentie die er al is. Het keerpunt wordt naar voren gehaald door de inzichten die helpen meer mensen van mening te laten veranderen over wat er nodig is. Niet door te overtuigen, maar door te laten zien en ervaren. Je creëert als het ware momentum.
Doorbraakdenken…
- Helpt urgentie te vergroten of zichtbaar te maken.
- Is behulpzaam in situaties waar de massa (nog) niet ziet wat er nodig is of in complexe situaties om helder te krijgen wat er nodig is.
- Is erop gericht het keerpunt voor verbetering naar voren te halen door belemmeringen weg te nemen en inzicht te geven wat het effect is als je het anders doet.
- Gaat uit van de potentie die er al is.
- Focust op het wegnemen van de obstakels, omdat je er vanuit gaat dat de juiste beweging dan vanzelf op gang komt.
- Laat vanuit de praktijk zien wat wel en niet werkt.
- Faciliteert het lerend vermogen van de organisatie.
Potentieel ontsluiten
Het principe is heel eenvoudig, maar anders dan wat vaak in verandermanagement wordt gedaan. Je focust niet zozeer op de weg van A naar B en iedereen in het zadel krijgen, maar je focust op het wegnemen van de obstakels, omdat je er vanuit gaat dat de juiste beweging dan vanzelf op gang komt. Je gaat dus uit van het potentieel dat er al is, maar belemmerd wordt. Naast het wegnemen van de obstakels laat je bovendien vanuit de praktijk zien wat wel en niet werkt. Een belangrijk principe van doorbraakdenken is het faciliteren van het lerend vermogen van de organisatie. Dit gebeurt door gewoon ‘DOEN’ en experimenteren, monitoren, leren en aanpassen.
Verandering ontstaat wanneer meer mensen van mening veranderen.
Inspiratie of praktische handvatten nodig?
Het boek ‘Give me a BREAK’ heb ik geschreven om anderen te inspireren zodat meer pioniers voor een betere wereld opstaan en impact maken. Wat wil jij in beweging brengen? Bestel het boek hier.
Mooie blog over doorbraakdenken en -doen. In een corona tijdperk waarin ‘het oude vertrouwde’ niet meer werkt is dit doorbraakdenken en doen extra kansrijk!